Skip Navigation Links
اهداف

معرفی برنامه بازدید از هشتمین دوره جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران

از شاخصه‌های  اصلی انسان این است که همواره می تواند خودش را با شرایط محیطی تطبیق دهد و متناسب با آن در خودش تحولات لازم را ایجاد کند. آنچه انسان ها را در این ویژگی از یکدیگر متمایز می‌کند، مسئله سرعت انطباق با شرایط است؛ که در بعضی افراد سریع و در برخی دیگر زمان بر و بعضا دشوار است. آشنایی با ویژگی های محیط جدید و داشتن ذهنیت واقعی از شرایط پیش‌رو، می تواند در آسان شدن این تطابق نقش موثری داشته باشد. معمولا ساعات زیادی از عمر در محیط های آموزشی صرف می شود. این محیط آموزشی در دوران کودکی و نوجوانی مدرسه و در دوران جوانی دانشگاه است. اما نکته قابل توجه این است که هرکدام از مقاطع تحصیلی ویژگی‌های خاص خود را دارد. متفاوت بودن مخاطبین هریک از این مقاطع، ویژگی های خاصی را برای مقطع مورد نظر می طلبد. در این میان فعالیت­ های پژوهشی و توجه به فضایی تکنولوژی در دنیا می­تواند اهرمی برای کسب مهارت لازم در سنین پایه و توجه به امور فناوری و نوآوری باشد.

فضای وسیع و نامأنوس فعالیت­ های تحصیلی و کارآفرینانه ممکن است مسبب مشکلات جبران ناپذیری برای آینده شغلی دانش آموزان حال و دانشجویان و یا فارغ التحصیلان آینده ایجاد نماید. بنابراین انسانی موفق تر است که بتواند خیلی زود همگام با توسعه تکنولوژی و شرایط کسب و کار در کشور محیط را درک کرده و خود را برای رویارویی با آن از قبل آماده کند. بسیار مناسب است که  دانش‌آموزان مقطع مختلف تحصیلی خود حتی الامکان محیط های مختلف کسب مهارت در سطح دانشگاه و صنعت را از نزدیک مشاهده کرده و بطور ملموس تفاوت‌های آن را با محیط دبیرستان، آموخته های آن مقطع و مهارت های لازم آینده حس کنند. علاوه بر این آشنایی با فضای آموزشی، پژوهشی و کسب و کار، امکانات و ظرفیت های موجود در کشور و ارتباطات بین دانشجویان در یک دانشگاه و مقایسه آن با دانشگاه‌های دیگر به فرد این امکان را می‌دهد تا بهترین دانشگاه و بهترین رشته تحصیلی را با توجه به شرایط خود انتخاب نماید. در واقع قرار گرفتن در محیط پژوهشی و صنعتی، محیطی که بخش مهمی از آینده انسان در آن شکل می‌گیرد، افق دیدی را برای دانش آموز روشن می کند تا در آینده تصمیم‌های بهتری را اتخاذ کند. این تصمیم می‌تواند انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب باشد که هرکدام نقشی خاص و مهم در هماهنگ شدن او با محیط تحصیلی‌اش دارد. لذا هر فرد با بدست آوردن اطلاعات خوب و کافی در مورد صنعت، دانشگاه و همچنین شناخت خواسته‌ها و نیازهای درونی‌اش و شرایطی که درآن قرار دارد می‌تواند تصمیمی اتخاذ کند که این تصمیم منجر به رضایت و آرامش درونی وی گردد و زمینه ساز موفقیت‌های بعدی شود. از طرفی یکی از مهم‌ترین مزایای آشنایی دانش‌آموزان با محیط دانشگاه این است که به آنان شور و نشاط بیشتری برای ادامه تحصیل می‌بخشد و انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کند تا خود را مهیای ورود به دانشگاه نمایند.

دانش و فناوری رباتیک، هوش مصنوعی و اتوماسیون به عنوان یکی از پیشران­های موثر آینده بشری، همواره مورد توجه جامعه دانشگاهی و محققین علمی بوده است. با هدف ایفای نقش موثر در پیشبرد این مهم، سال­هاست که مسابقاتی در این حوزه در کشور برگزار می‌شود. تجربه برگزاری چندین دوره مسابقات بین ­المللی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر (فیراکاپ آزاد ایران) به متولیان و دست ­اندرکاران آن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) و کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا نشان داد که برگزاری مسابقات به تنهایی خروجی در خور توجهی نخواهد داشت و پس از چند دوره دچار تکرار و روزمرگی خواهد شد. آسیب­ شناسی این رویداد و همچنین بررسی موارد موفق مشابه در  داخل و خارج از کشور، ما را بر آن داشت تا تغییراتی در بخش‌های این برنامه ایجاد کنیم. در حال حاضر در مجموعه­ های آموزشی (مدارس و دانشگاه­ها)، ما با جمعی از دانش ­آموزان و دانشجویان مواجهیم که در معرض آموزش علم قرار می­گیرند. این مجموعه ­ها و افراد در ابتدای فرآیند ما قرار گرفته­ اند. اولین قدم برای پیشرفت فرآیند، تبدیل علم حاصل از آموزش به مهارت است که با مشارکت مجموعه­ های آموزشی و فعالیت دانش­ آموزان و دانشجویان در عرصه‌های رقابتی مانند مسابقات محقق خواهد شد. به موازات این بحث، نیاز مبرمی به توسعه و استفاده از علم روز جهان در فعالیت ­های این حوزه خواهد بود که با برگزاری همایش­ های علمی با حضور اساتید، پژوهشگران و ... از سراسر دنیا می­توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. در ادامه این فرآیند برای ورود افراد دارای علم و مهارت به بازار کار (کارآفرینی) و خلق ثروت باید نسبت به نیازسنجی بازار، جذب سرمایه و نهایتا تولید محصول اقدام کنیم. این مهم نیز با برگزاری نمایشگاه­ های فناوری و نوآوری (با حضور استارتاپ ­ها و ...) و نمایشگاه­ های صنعتی (با حضور صنایع، شرکت ­ها و ...) تحقق پیدا خواهد کرد. بدین منظور حضور دانش آموزان در این برنامه و شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران و بازدید از دستاوردهای بخش های مختلف این حوزه می تواند زمینه ساز انتقال آگاهی ها، تجربیات، دانش ها و مهارت های اولیه ای باشد که آینده دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اهداف بازدید از هشتمین دوره جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران

به طورکلی اهداف برگزاری بازدیدهای دانش‌آموزی از هشتمین جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • معرفی قابلیت ها و توانمندی های کشور در حوزه رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی در صنعت و دانشگاه ها
  • ایجاد یک دید کلی در دانش‌آموزان مقاطع  مختلف نسبت به حوزه رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی در کشور
  • ایجاد انگیزه و روحیه تلاش مضاعف برای ورود به دانشگاه های مطرح از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
  • آشنایی نزدیک و ملموس با فضاهای آموزشی، پژوهشی و فوق برنامه دانشگاه های مطرح کشور
  • معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه های مختلف کشور جهت جذب دانش‌آموزان علاقه مند
  • معرفی دستاوردهای حوزه های صنعتی و کارآفرینانه کشور در این بخش

روند اجرای برنامه بازدید از هشتمین دوره جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران

 

 

برگزار کنندگان

 

حامیان معنوی

 

حامیان اصلی

 



Organizers

 

 

Educational Partners

 

Partners