Skip Navigation Links
قوانین

1- گروه سنی:

دانش آموزی -۱۴ الی ۱۷ سال

2 - درباره ی لیگ

در علم رباتیک شاخه های متعددی از سایر علوم مانند کنترل، الکترونیک،برنامه نویسی و الگوریتم دخیل هستند. این لیگ به طور خاص بر بخش برنامه نویسی و الگوریتم تمرکز دارد. دانش آموزان با شرکت در این لیگ می‌توانند مهارت های خود در زمینه های برنامه نویسی،طراحی الگوریتم و تبدیل الگوریتم به کد را محک بزنند و با سایر دانش آموزان به رقابت بپردازند. این لیگ برای اولین بار است که برگزار می شود و برای دوره بعد مسابقات فیراکاپ به عنوان یکی از بخش های اصلی به آن اضافه خواهد شد. گفتنی است که فیراکاپ ۲۰۲۰ به میزبانی ایران برگزار می شود.

هدف

در این لیگ دانش آموزان با چالش های برنامه نویسی با موضوع بهینه سازی، انرژی و هوشمند سازی روبرو می شوند که باید به کمک مهارت های برنامه نویسی خود این چالش ها را حل کنند و برای مسایل راه حل مناسب را پیدا کنند.  

3- قوانین

1-3- محدودیت ها

  • شرکت کنندگان قادرند از زبان های برنامه‌نویسی (Python(2, 3 و ++ C/C و Java استفاده کنند.

  • شرکت کنندگان قادر به استفاده از تمامی IDE ها هستند.

    • پیشنهاد می‌شوداز Pycharm برای برنامه نویسی Python، از Clion و یا Visual studio برای برنامه نویسی C++/C و از intelliJ برای Java استفاده کنید.

  • از آوردن هرگونه وسایل الکترونیکی به غیر از سیستمی که برای مسابقات از آن استفاده می کنید خودداری شود.

    • توجه داشته باشید از سیستمی استفاده کنید که قابلیت اتصال به شبکه LAN را دارا باشد.

  • تیم های شرکت کننده می‌توانند متشکل از ۳ یا ۴ نفر باشند.

  • مسابقات در ساعات ۹-۱۲ و ۱۳-۱۶ برگزار شده و شرکت کنندگان می‌توانند در بین این دو بازه به صرف ناهار و استراحت بپردازند.

2-3- مسابقه

رقابت در سه بخش اجرا می شود:

    1. الگوریتم

    2. هوشمند سازی

    3. شبیه ساز AI (هوش مصنوعی)

1. الگوریتم: در روز اول مسابقات و بخشی از روز دوم، شرکت کنندگان به حل سوال های الگوریتمی میپردازند و طبق قوانین داوری و امتیازدهی، امتیاز خود را در این دو روز کسب می کنند. سوال های این بخش عمدتا مربوط به الگوریتم های پایه و کاربردی است و 6 الی 8 سوال را شامل می شود. این سوالات در چهار درجه ی آسان، معمولی، سخت و خیلی سخت دسته بندی می شوند که تشخیص آن بر عهده شرکت کنندگان است!

2. هوشمند سازی: در بخش دوم روز دو، دانش آموزان با یک Bot به رقابت می‌پردازند. در این قسمت یک سوال در نظر گرفته شده که هوش و خلاقیت شرکت کنندگان را به چالش می کشد.

هدف از این بخش مسابقه، رقابت تیم ها با کامپیوتر است. آیا می توانید Bot را شکست دهید؟

3. شبیه ساز AI: حتما عبارت "هوش مصنوعی" به گوشتان خورده است. همانطور که در بخش معرفی گفته شد، این بخش عمدتا مربوط به انرژی است. 1 ماه قبل از شروع مسابقه، شرکت کنندگان در جریان سوال و روند حل آن قرار می گیرند و یک API برای تست کد هایشان به آنها داده می شود. این بخش مهم ترین بخش مسابقه است و تیم ها به رقابت با یکدیگر می پردازند و با چالش اصلی مسابقه رو به رو می شوند.

3-3- نحوه امتیازدهی

در بخش سوالات الگوریتمی سیستم امتیاز دهی بدین صورت است که هر سوالی که توسط تیم ها حل میشود با توجه به فاکتورهایی از قبیل زمان به ثبت رساندن کد و زمان لازم برای اجرای کد و مرتب بودن آن امتیاز دهی میشود. و در صورتی که کد اشتباه ثبت شود برای آن تیم جریمه زمانی در نظر گرفته می شود و امتیازی به آنها داده نمی شود.

در بخش مسابقه با Smart Bot، امتیازات براساس عملکرد تیم ها در برابر بات سنجیده می شود.

در بخش Challenge هوش مصنوعی، امتیازات براساس کامل کردن هر مرحله از چیزی که از شما خواسته شده و در انتها بر اساس عملکرد شما نسبت به تیم های دیگر سنجیده می شود.

 

برگزار کنندگان

 

حامیان معنوی
 

 

حامیان اصلی

Organizers

 

Educational Partners

 

Partners

previous autcup